csütörtök, szeptember 21, 2017

Miről szól a RoLa helyett :D?

 Már 3 évvel ezelőtt leírtam azt amit most  megosztottam, Annak idején törtem rajta a fejem hogy miért is nem fedezte fel senki azt hogy ez egy remek ötlet, de most olvasva vannak sejtéseim :D.

Én magam sem venném ezt észre, hiszen egy darabig gondolkodnom kellett rajta hogy mit is akartam leírni....

 

Pedig nekem könnyű dolgom van....

 

Egy két dolgot elmesélnék most azért :D.

Nagyon sokat gondolkodtam azon hogy hogyan lehetne a vasúti szállítást egyszerűsíteni. Nincs ennek semmi különös oka csak az hogy rengeteget utaztam vonaton, ha semmi más gondolkodni való nem akad utazás közben, akkor vagy a jegyeladáson, vagy a szállításon lehet törni a fejünket.....

 

Egyszer beszélgettünk édesapámmal a szárnyvonalakról, arról hogy  miért is számolódtak fel a régen nagyon sűrű vonalak. Nagyon egyszerű magyarázatot adott erre. Régen a terményeket szállító eszközöknek nagyon kicsi volt a hatótávolságuk. Egy lovaskocsi hatékonyan nem tud több tíz kilométeres távot leküzdeni.

 

Ez mára gyökeresen megváltozott.

 

A nagy szervezetek viszont nagyon nagyon lassan "mozdulnak".

 

Az ötlet lényege nagyon egyszerű. Legyen könnyű az átjárás a vasút és a közút között. A pufferállomásokra beállunk a pótkocsival, aztán az eljut a célhoz legközelebbi pufferhez. Akár több hasonló pufferen keresztül. A szerelvények fix útvonalon, fix időben közlekednek, nem kell sorolni a szerelvényeket.

Ami miatt most ezt aktuálisnak éreztem (értsd most, január másodikáig), az az hogy a google-nek már vannak automata, távvezérelhető autóik. Ma már egy ilyen pufferállomás lehet teljesen automata is.

 

Mindenesetre most van egy évem hogy megcsináljam ennek a modelljét, ahol látszik is hogy miről van szó.... (Most sem sikerült világosabbá tennem ezt attól tartok, de sebaj :D....)

 

Update :D

--- Ezt már leírtam egyszer máshol :D. Akkor legyen itt is meg....

 

 

A vasúti szállítás előnyeit, annak hátrányai nélkül.

 

A vasút hőskorában a terményeket közúton szállító eszközök hatósugara csekély volt.

 

Emiatt nagyon sűrű vasúti hálózatok alakultak ki.

 

Napjainkra ez gyökeresen megváltozott.

 

A közúti járművek hatósugara összemérhetővé vált a vasútéval, a rugalmasság tekintetében pedig jóval felűlmúlta azt. Emiatt a vasúti szállítás érdemtelenül - hiszen környezetterhelés szempontjából bizonyítottan kedvezőbb - visszaszorulóban van.

 

Ennek a trendnek a megfordítására számos törekvés volt eddig is, sok kormány törvényekkel, állami támogatással próbálja ezt elérni, korlátozott sikerrel. Hogyan lehetne mind a kétféle szállítási mód előnyeit egyesíteni, kiküszöbölve azok hátrányait? (Vasút : rugalmatlanság, közút: környezetterhelés).

 

 Ezt már a 70-es években felismerték, és rengeteg energiát fektettek a megoldás keresésébe, ennek születtek is eredményei. Elsősorban a  hajózás követelményei miatt kialakult és elterjedt a konténeres szállítás. A kétségkívül előnyös tulajdonságai ellenére mégsem vált egyeduralkodóvá.

 

A információs technológia robbanásszerű fejlődése új utakat, új lehetőségeket kínál a számunkra, az ipar, kereskedelem területén ezt nap mint nap tapasztalhatjuk (just in time...). Ma már nem okoz túl nagy terhet, ha több szereplő vesz részt egy tranzakcióban, az informatika eszközeit gond nélkül alkalmazzák a kis cégek, és azok alkalmazottai is. Szoros analógiát fedezhetünk fel (az absztrakció bizonyos szintjén) egy ip csomag és egy kamionnyi árú között. (Nem véletlenül hoztam fel ezt a példát, hiszen a számítástechnikában nem érdemtelenül váltak mára szinte egyeduralkodóvá az IP alapú hálózatok (nagyon off: valaki megcsinálta a postagalambokon alapuló ip hálózat szabványát, egy ping ideje elég nagy, a csomagvesztés is komoly lehet, de elvileg működik! Ez is bizonyítja az elterjedés okát.  

Szabványos, többcélú, rugalmas). Ugyanezek az "erők" mozgatják az irl világ szereplőit is, de az it területen sokkal gyorsabb a változás.)

 

Az általam vázolt szállítási módszer a routerekhez hasonlóan átmeneti tárolókat (puffereket) használ a kamionok (csomagok) továbbítására. Ebben a modellben persze a csomagvesztés arányának minimalizálása nagyon fontos, a pufferterület elzárt részeinek is, valamint a kialakítandó szerelvényeknek is komoly, szabványos biztonsági felszerelésekkel kell rendelkezniük. 

 

Ma már ez nem olyan akadály, mint akár 10 éve. A rendszer segítségével rugalmasan lehet alkalmazkodni a kívánalmakhoz. Nagy forgalmú átrakó helyeken akár állandó ki-bepakoló személyzetet is lehet alkalmazni a gyorsaság érdekében, de a szerelvények töltését magán a szerelvényen közlekedő speciális traktor is végezheti. A kamionos cég a puffer területre helyezheti el a  pótkocsit, majd a célállomáson az ottani pufferből veheti ki, így nem "fogják" egymást a vasúttal.

Ugyan a vasúti kocsit hosszabbra kell tervezni a tengelyek miatt, de nem kell a nyergesvontatót is utaztatni, nem veszítünk hosszban a rola-hoz képest mégsem. Szinte bárhol, ahol keresztező forgalom van, fel lehet építeni egy egy átrakó helyet.

 

Attól függően hogy mekkora a forgalom, különböző típusúakat. A legegyszerűbb egy betonplacc, amiben zárható fakkokba rakhatjuk a pótkocsinkat, illetve onnan elvihetjük, itt akár állandó személyzet sem szükséges. (Természetesen kamera alapú és egyéb megfigyelés mellett.) A hűtőkocsik áramellátása is megoldható elképzelésem szerint....

 

Fejlettebb megoldás ahol nem mehet be a szállító jármű a területre, de még sincs állandó személyzet. Kis automata - illetve távvezérelhető - traktorok oldják meg a mozgatást, a vasúti szerelvényekre is.